Лавината ме завъртя с главата надолу, помислих си - бях до тук!

Невероятен късмет са имали попадналите в лавина туристи в района на връх Мальовица.

"Бях на мястото, видях откъде ги е повлякла по един стръмен фирнован склон и не мога да повярвам, че са оцелели. В такъв снежен ад всичко може да стане", коментира шефът на Планинската спасителна служба в Боровец Петър Терзийски, цитиран от 168 часа.

На 3 март двама мъже и една жена тръгват от хижа Мальовица към върха около 5 часа сутринта. При това не по маркираните пътеки, а извън тях, макар че туристите твърдят, че не са избрали екстремни места.

Решили да излязат рано от хижата именно за да не попаднат в лавина. Знаели, че снегът е по-стабилен, преди слънцето да напече. Ходи по-лесно по стегната снежна покривка. Идеята им била да изкачат поредица от върхове в т.нар. Мальовишки траверс. Той включва Малка и Голяма Мальовица, Петлите, Орлонез и Злият зъб.

Когато стигат почти до Малка Мальовица в местността "Камината", от склона над тях тръгва лавина и ги повлича към първа тераса. По думите на спасителите природната стихия е изтъркаляла туристите на около 500 метра надолу. Двама са попаднали в снежната стихия, а третият е останал встрани, но въпреки това е бил обхванат от паника, обясниха спасителите.

Помислил си: "Бях дотук, нямам шанс", разказаха от ПСС. Установил, че не може да контролира движенията си. Лавината го завъртяла с главата надолу, после с главата нагоре.

Опитал се да се задържа в снега с пикела, но не успял. В един момент снежната фъртуна намаляла и спряла. Установил, че не е затрупан и е добре.

"Всичко се разви за не повече от 15 секунди. Така ми изглеждаше - разказа Владимир Георгиев, който върви най-напред. - Бяхме почти излезли от стръмната част.

Изведнъж усетих, че под мен тръгна лавината. Повлече ме и не видях какво става с другите. Започна бавно, после се струпа още повече сняг, завъртя ме, а скоростта се увеличи." Нито един от тримата обаче не е губил съзнание.

"В първия момент опитах да се задържа с пикела (бяхме добре оборудвани), за момент дори мислех, че ще се застопоря, защото лавината тръгна бавно - разказа Владимир. - После дойде още сняг, загубих пикела и щеката. Нямаше видимост, снегът започна да влиза в лицето и очите ми. Беше ми трудно да дишам. Прибрах в шепи лицето си. През цялото време си пазех главата.

Имаше моменти на стрес особено когато усетих, че тръгва лавина. Не беше много страшно, макар че ми минаваха мисли дали няма да се ударя, дали няма да ме затрупа. Не е имало време да изпитам страх."

Лавината пързаляла тримата туристи, а в един момент отново забавила. Владимир пак помислил, че ще спре, но снежната топка засилила за трети път в трети стръмен участък. Накрая всичко се успокоило. Владимир се размърдал и видял, че е легнал по гръб на склона. Краката му били закопани в снега на 30-40 см, а тялото - на 10-20 см.

"Изправих се и успях да се освободя от снега сравнително лесно. Нищо ми нямаше. Чак по-късно установих, че ме болят глезенът и петата. Това го разбрах, когато спряхме долу и разбрах, че някъде съм се ударил в камък.

Но в първия момент, след като излязох от лавината, веднага тръгнах да търся другите двама. Чух, че приятелката ми Надя викаше наблизо. Видях, че главата й е извън снега и няма опасност да се задуши", допълни Владимир. После той повървял да потърси и Симеон, но не го открил. Върнал се при Надя, разкопал около нея и видял, че има счупен крак. Откопал раницата й, извадили телефоните и се обадили на 112.

Това става в 6:50 ч. - 13 минути след първия сигнал от Симеон.

"В 6:37 ч. при нас е подаден сигнал от 112, че има паднала лавина в района на Мальовица и са затрупани хора. От 112 са потърсили колегите в централата в София и те ни съобщиха за случилото се - разказа шефът на ПСС на Боровец Петър Терзийски. - Единият от туристите е успял веднага да излезе извън лавината и е подал сигнала, но под снега има други двама души."

Веднага след това Терзийски изпратил спасителя, който работи в района на Мальовица, да запали моторната шейна и да тръгне нагоре да окаже помощ.

Планинските служители посъветвали мъжа, подал сигнала до 112, да слезе до хижата и да потърси хора, които да се присъединят към спасителния екип.

"Аз пътувах за Боровец с 10 души от Самоков, които успяхме да се съберем. Тръгнахме с два джипа на ПСС", разказа Терзийски. По пътя им се обадили, че момичето също е звъняло на 112. Преживяла страшен шок. Казала, че се е ударила в камък, има силни болки в единия крак заради счупена бедрена кост и има нужда от обезболяващо и не знаят къде е третият от групата. През това време спасителят, тръгнал с моторна шейна от хижата, вече е стигнал до туристите и дал болкоуспокояващи на жената.

"В 7:45 ч. той започнал да шинира счупеното бедро на пострадалата. Качихме я на шейната "Акиа" и я закарахме до Меча поляна. Бяхме взели и т.нар. вакуумиран матрак, за да обездвижат гръбнака и шията, ако са пострадали, но не се наложи да го ползваме", обясни Терзийски. На Меча поляна ги чакала Спешна помощ. Оттам Надя била транспортирана в "Пирогов", където й е направена спешна операция, защото счупването на бедрената й кост е сериозно.

От болницата заявиха, че по време на операцията в крака на Надя са поставени т.нар. титаниеви пластини. Те фиксират костите, така че болното място да може да заздравее по-бързо. А дали пластините ще се махнат, пострадалата в консултация с лекаря си щели да преценят дали е разумно. Все още не е ясно колко време ще се възстановява Надя. Според Петър Терзийски ще е необходима цяла година.

Източник: 168 часа
Изпращайте снимки и информация на [email protected] по всяко време на денонощието!

Календар - новини и събития

Виц на деня

За Великден ще ходите ли някъде?
- Моя е резервирал нощувки в Париж...
- Ние пък ще ходим във Велинград! Защо да бием толкова път за същите пари...?!