Николай Димитров: В музикалните училища трябва да има предмет „дигитална нотация“
- Редактор: Диляна Маринова
- Коментари: 0
18-годишният русенски пианист Николай Димитров, който наскоро спечели първата си награда като композитор в Международния конкурс „Artistes en herbe“ в Люксембург, даде интервю пред Русе Медиа за предизвикателството за пишеш музика.
В него той разказва за отличената си творба „Детска сюита“, за процеса на композиране, за учителите, които са му помогнали да се развива и в тази посока.
Ето част от нещата, които споделя младият музикант:
– Участвах в конкурса, защото исках да усетя какво е преживяването. „Детска сюита“ е сюита за пиано в пет части, а идеята на заглавието е малко абстрактна, тъй като материалът въобще не е детски и не е лесен за изпълнение, изисква доста клавирна техника и музикална зрялост, богато въображение.
Написах я, защото лично аз, когато свиря тежки и трудни пиеси, процесът на работа ме изтощава и изморява. Има моменти, когато нещата не вървят, и тогава има нужда се възстанови енергията. При мен става, като се върна назад в годините и си изсвиря някои лесни детски пиеси, които съм свирил като малък, и това някакси възвръща моята музикална сила и отново започвам да работя концентрирано и с вдъхновение.
Посветих творбата си на моя учител по пиано Мария Гинева, към която имам изключително топли чувства и голяма благодарност. Тя заема специално място в живота и сърцето ми. Тя е човекът, който до голяма степен ми помогна да изградя стабилна техника и да отприщя потенциала, която беше скрит дълго време.
Цялата сюита има тесни връзки с българския фолклор, това също беше част от идеята за композиране, защото нещо, което ми дава на мен сила, е връзката с българското, с родното. И много се надявах, ако и чуждестранни колеги свирят тази творба да открият по някакъв начин красотата на българския фолклор , да бъдат докоснати и да се поинтересуват повече.
-Композирането е един доста сложен процес, който зависи от много фактори. От слушане на много музика, от много музикален анализ – не мога да кажа колко е важно музикалният анализ да бъде наистина на високо ниво и колко е важен този предмет за един музикант не само за композиране, но и за клавирно изпълнение.
Смятам, че този предмет се подценява от много хора, а това не бива да бъде така. Първоначално има една искра, някаква идея, която пада отгоре, нека я наречем божествена искра, която, когато композиторът седне пред пианото да я пробва, някой път тази искра просто угасва и остава само искра, а понякога точно тя се оказва печелившия пламък и факлата лумва.
И сядаш, пишеш, много от нещата са като идея, която трябва да бъде разработена и тук вече идват в помощ принципите на композиране, принципите на развитие на музикално-тематичния материал, и е симбиоза между спонтанност и идея с умение и теория.
-Имам ментори, до които винаги се допитвам за второ мнение, има учител по композиция в Нидерландия, с когото от време на време поддържам контакт, и се консултирам с моя учител по хармония и музикален анализ г-жа Сребрина Гуглева.
-Всеки пише по различен начин – някои сядат директно на дигитална програма и написват, има други, които първо записват на лист хартия и след това пренасят на дигитална програма. Има и само с мастило и лист. Няма грешна или правилна формула. Според мен в музикалните училища трябва да има предмет „дигитална нотация“, тъй като все повече става очевидна нуждата от такива музикални софтуери. Хубаво е от ранна възраст децата да бъдат запознати с тези програми да нотират елементарни неща. Това би било много полезно за младите музиканти.
Българчетата са първи в Европа по пиене, пушене и употреба...
Алисе Муртезова предлага спешна среща за мерките срещу...
Алисе Муртезова предлага спешна среща за мерките срещу...
Алисе Муртезова предлага спешна среща за мерките срещу...
Алисе Муртезова предлага спешна среща за мерките срещу...