ИПБ: Организирана хранителна верига се захранва от кръвта на жертвите по пътищата

2
Най-отгоре във веригата винаги стоят политици
Най-отгоре във веригата винаги стоят политици Снимка: Facebook / ИПБ

Най-отгоре във веригата винаги стоят политици

Докато премиерът Росен Желязков се призовава да направи "ново начало" в пътната безопасност, скъпо платени микробуси събират прах в гаражите на Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата". Това става ясно от публикация на Института за пътна безопасност (ИПБ) във Facebook.

Според експертите, в сферата на пътната безопасност функционира "добре организирана хранителна верига", която се захранва от жертвите по пътищата. На върха ѝ стоят политици от изпълнителната власт, следвани от държавни чиновници, които толерират бездействието, и неправителствени организации, които "дебнат като лешояди поредната жертва".

"Всички си спомняме как за едно сгрешено топче започна новото начало на Българския спортен тотализатор. Защо българската пътна безопасност е толкова устойчива? Защо едно топче е по-важно от кръвта на жертвите по пътищата?", пита се в анализа на Института.

Два милиона и половина за микробуси, които не работят

Особено остра критика получава Държавната агенция "БДП", създадена през 2019 година именно по настояване на Института за пътна безопасност. Вместо да коригира несъответствията, агенцията се е превърнала в "сърцето на хранителната верига".

За шест години съществуване, агенцията не е изготвила оценка на риска от ПТП, чрез която да се идентифицират и отстраняват опасните участъци. Това позволява след всяка катастрофа вината да се прехвърля върху "стопанина на пътя", защото там са парите, твърдят от ИПБ.

Още по-фрапиращ е случаят с мобилните лаборатории. През 2023 г. агенцията е сключила договор с частна фирма за доставка на два микробуса с оборудване на стойност 2,5 милиона лева. По фактура обаче, двата микробуса струват едва 210 хиляди лева. Повече от една година тези превозни средства не са напускали гаража си и няма да бъдат използвани дори при предстоящите огледи на опасни пътни участъци.

Когато колчетата не решават проблема

Анализът на ИПБ показва и как някои "решения" само изместват проблема. Като пример се посочва отсечката в Кресна, където след поставяне на разделителни колчета, концентрацията на инциденти не е изчезнала, а се е преместила след обезопасения участък. За последните две години има 5 загинали и 30 тежко ранени след преминаване на участъка с колчета, пише в доклада.

"Използването на политическата демагогия в пътната безопасност е изключително вредна при управлението на риска от ПТП", категорични са от Института за пътна безопасност.

На 22 април от 11 часа ще се проведе среща на експертите, ангажирани с огледите на опасни пътни отсечки. От ИПБ обаче отбелязват, че Държавната агенция "БДП" умишлено не предоставя на картата си с опасни участъци информация за видовете произшествия, което затруднява анализа.

Авторите на доклада обосновано заключават, че "умишлено държавните институции не си вършат работата, за да може хранителната верига да се захранва" и призовават премиера Росен Желязков за "ново начало в пътната безопасност".

Изпращайте снимки и информация на [email protected] по всяко време на денонощието!

Остават 2000 символа

Поради зачестилите злоупотреби в сайта, за да оставите анонимен коментар или да гласувате изискваме да се идентифицирате с Facebook или Google акаунт.

Натискайки на един от бутоните по-долу коментарът ви ще бъде публикуван анонимно под псевдонима който сте попълнили по-горе в полето "Твоето име". Никаква лична информация за вас няма да бъде съхранявана при нас или показвана на други потребители.

Код за сигурност
* Моля, използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и коментари написани само с главни букви!
Зареди още коментари

Най-четени новини

Календар - новини и събития

Виц на деня

- Митко, ти защо викаш на жена си Пепи, тя нали се казва Гинка?
- Ей така, накратко от пепелянка!

Харесай Дунавмост във Фейсбук

Нови коментари