Полиетиленовата микропластмаса отключва мастна болест на черния дроб

0
Ефектът е по-силен при консумация на мазни храни
Ефектът е по-силен при консумация на мазни храни

Ефектът е по-силен при консумация на мазни храни

Миниатюрни частици полиетилен могат да предизвикат сериозни промени в организма, водещи до мастна чернодробна болест, съобщават от БГНЕС. Тревожното откритие е направено от учени в Колежа по ветеринарна медицина и биомедицински науки към Тексас, които доказват, че негативният ефект върху черния дроб се засилва драстично при диета, богата на мазнини, фруктоза и холестерол.

Черният дроб има забележителна способност да се справя с ежедневния стрес, но новото изследване показва, че един от най-разпространените видове пластмаса в света може сериозно да затрудни работата му. Според изследователите това подсказва, че хранителният режим и факторите от околната среда си взаимодействат по начин, който влияе пряко върху развитието на хронични заболявания.

Микропластмасите са изключително малки частици, които се образуват при разграждането на по-големи пластмасови изделия или се отделят по време на тяхното производство и ежедневна употреба. Те са откривани във водата, храната и въздуха, както и в проби от човешкото тяло. Проучването, публикувано в авторитетното издание Science Advances, е насочено конкретно към полиетилена – евтин, лек и устойчив материал, използван масово в опаковки, фолио и контейнери, които влизат в директен контакт с храни и напитки.

Тъй като полиетиленът е толкова разпространен, хората са изложени на неговото влияние през целия си живот. Въпреки това досега сравнително малко изследвания са разглеждали детайлно влиянието на тези частици върху ключов орган като черния дроб. Той играе основна роля в метаболизма, като обработва хранителните вещества, съхранява енергия, регулира мазнините и кръвната захар, разгражда лекарства и филтрира кръвта.

Допълнителен стрес за клетките

Изследователският екип, ръководен от доктор Ади Джоши, е провел експерименти, за да установи дали полиетиленът действа като допълнителен източник на стрес за черния дроб. Резултатите показват, че излагането на полиетиленови микропластмаси увеличава признаците на мастно чернодробно заболяване, дори когато организмът не е подложен на нездравословна диета.

Когато към това въздействие се добави и хранене с високо съдържание на мазнини и холестерол, увреждането на органа става още по-изразено. Това води учените до извода, че пластмасовите частици и небалансираното хранене засилват едни и същи неблагоприятни процеси в тялото.

С помощта на специалисти от Университета на Оклахома екипът е анализирал реакцията на черния дроб на клетъчно ниво. Използвана е технология за измерване на генната активност, която запазва информацията за мястото на промените в тъканта.

Механизъм на увреждане

Анализът откроява протеина PPAR-alpha, който играе важна роля в начина, по който черният дроб обработва мазнините. Промените в този механизъм могат да обяснят натрупването на мазнини и другите признаци на чернодробен стрес след излагане на полиетилен. Учените идентифицират и гена ANXA2, свързан с възстановяването на тъканите и редица други ключови клетъчни функции.

Следващата стъпка пред научните екипи е да установят дали полиетиленът може да ускори преминаването на мастната чернодробна болест към по-тежки форми. Планира се проучване на фиброзата – процес, при който повтарящото се увреждане води до натрупване на съединителна тъкан и постепенно блокира нормалната функция на черния дроб.

Експертите подчертават, че са необходими още изследвания, за да се установи на какви точни количества микропластмаса са изложени хората в ежедневието си и колко дълго частиците остават в организма. Основният извод към момента е, че микропластмасата е сериозен фактор в сложната картина на човешкото здраве, а бъдещите превенции трябва да разглеждат едновременно хранителните навици и излагането на пластмасови частици.

Изпращайте снимки и информация на news@dunavmost.com по всяко време на денонощието!

Остават 2000 символа

Поради зачестилите злоупотреби в сайта, за да оставите анонимен коментар или да гласувате изискваме да се идентифицирате с Google акаунт.

Натискайки на Google бутона коментарът ви ще бъде публикуван анонимно под псевдонима който сте попълнили по-горе в полето "Твоето име". Никаква лична информация за вас няма да бъде съхранявана при нас или показвана на други потребители.

Код за сигурност
* Моля, използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и коментари написани само с главни букви!
Зареди още коментари

Най-четени новини

Календар - новини и събития

Виц на деня

Срещат се двама приятели:
- Стояне, изгониха ме от къщи, брат...
- За какво те изгониха бе Иване?
- Ами, заради неизвинени отсъствия...

Нови коментари