Отива ли си киното?

0
Не е изключено при евентуален благоприятен развой в борбата с болестта, скоро салоните да видят дори по-големи опашки за билети, отколкото преди епидемията - стига само да издържат финансово до тогава
Не е изключено при евентуален благоприятен развой в борбата с болестта, скоро салоните да видят дори по-големи опашки за билети, отколкото преди епидемията - стига само да издържат финансово до тогава

Подменихме ли навика си да ходим на кино с гледането на филми от канапето у дома?

Американската верига киносалони AMC е имала трудни моменти и преди. Създадена през 1920 г., тя е преминала през една световна и една студена война, преживяла е масовото навлизане на телевизията и интернет, за да се превърне в най-голямата кино мрежа в света. Днес, точно сто години след своето основаване обаче, компанията е принудена да публикува съобщение, че е възможно да остане без финансови средства някъде през януари. И ако това важи за гигант като AMC, можем да си представим какво е положението на по-малките киносалони по света, пише Economic.bg

Истината е, че за много бизнеси и икономически сегменти това беше една ужасна година, но за киноиндустрията тя може да се окаже повратна за съществуването на целия сектор.

Всъщност проблемите за него започнаха много преди епидемията от Covid-19 да се разпространи извън Китай и да предизвика безпрецедентните мерки за социално дистанциране. Още в края на 2019 г. очакванията бяха за стартирането на пет нови онлайн платформи за стрийминг на видео. Един динамичен сегмент, в който вече се бяха установили играчи от ранга на Netflix, HBO и Amazon Prime. А през последните месеци към тях се присъединиха Disney+ на едноименния развлекателен гигант, Peacock на NBC Universal и други играчи, а HBO представи новия си канал Max.

Повечето от тях са свързани с някои от най-големите холивудски компании – HBO е част от Time Warner, където е и Warner Bros., Disney+ е част от конгломерат, притежаващ филмите на Disney, Pixar, “Междузвездни войни“ и Marvel, а Peacock е в една група с филмовия гигант Universal. Останалите като Netflix и Amazon Prime също залагат на силно собствено съдържание. Това означава, че в техните ръце са и ножът, и хлябът.

Беше само въпрос на време те да поискат да достигат директно до крайните потребители, поставяйки под въпрос съществуването на най-големия посредник – кино салоните. А заедно с тях, между другото, и на множество поддържащи бизнеси – от продажбата на пуканки до безалкохолните напитки.

Резултатът е, че когато вирусът дойде и редица социални дейности, включително кино прожекциите, бяха ограничени в много страни по света, дигиталните платформи бяха в перфектна форма да предложат алтернатива.

Истината е, че самите филмови студия също пострадаха много през тази година. Една след друга множество дългоочаквани премиери бяха отменени, а повечето от тях все още нямат нова дата. Индустрията се оказа в низходяща спирала – дори и когато (и където) кината можеха да работят, те не разполагаха с достатъчно нови продукции, които да излъчват. И обратното – филмовите компании не знаеха дали ще има достатъчно работещи кина, за да си струва пускането на нови ленти. Затова и залогът, който индустрията направи на дигиталните платформи, беше напълно логичен. И съвсем естествено се стигна до следващата стъпка, която се оказа и най-големият удар срещу кино салоните. Той дойде в началото на декември, когато един от водещите играчи в сектора – Warner Bros. - обяви, че всичките 17 нови филми на компанията през 2021 г. ще бъдат достъпни по HBO Max заедно с кино премиерите си. И ще могат да се гледат в платформата в продължение на един месец, без допълнително заплащане. След въпросния месец те ще продължат да се излъчват по кината. Става въпрос за дългоочаквани продукции като „Дюн“, четвъртата част на „Матрицата“, „Смъртоносна битка“, „Самоубийствен отряд“ и други.

Безпрецедентен ход, който може да се нарече и своеобразна застраховка, в случай че битката с коронавируса се проточи и кината останат затворени по-дълго от очакваното. Дори и те да отворят врати обаче, зрителите ще имат избор дали искат да гледат на голям екран, или удобно излегнати на канапето у дома. Все още не е ясно колко от тях ще предпочетат да си останат вкъщи, но със сигурност ударът по киносалоните ще бъде сериозен.

Решението вече получи критики от филмовата общност. Въпреки че на практика е облагодетелстван от него, режисьорът на „Дюн“ Денис Вилньов разкритикува решението филмът да бъде пуснат по HBO Max успоредно с кино премиерата си. Той припомни, че групата Time Warner, която притежава и HBO, и Warner Bros., на свой ред е собственост на американския телеком AT&T. И обвини оператора, че е „отвлякъл едно от най-уважаваните и значими студия във филмовата история“. Безспорно една телекомуникационна компания може да спечели много, мотивирайки зрителите да използват онлайн платформа, вместо да ходят във физическо място за гледане на филми. Вилньов обаче стигна дори по-далече, обвинявайки AT&T, че мисли само за своето оцеляване на Уолстрийт и това няма нищо общо с любовта към киното или с аудиторията на филма.

След подобна стъпка от гигант като Warner, анализатори от бранша побързаха да посочат, че има само едно по-лошо нещо за кино салоните. И то е същото да направи и другият американски развлекателен колос – Disney. Имайки предвид огромния брой продукции и франчайзи, притежавани от него, това би било последният пирон в ковчега на кино индустрията. Засега поне такава опасност няма и корпорацията ще продължи да пуска своите знакови филмови премиери първо в салоните. Това важи както за „Черната вдовица“ - отложения с около година филм от вселената на Marvel, който се очаква по кината през месец май, така и за следващото заглавие от франчайза „Междузвездни войни“ - Rogue Squadron. То вероятно ще се излъчва чак в края на 2023 година.

Все пак компанията ще експериментира с някои продукции, които ще се появят едновременно по кината и в нейната стрийминг платформа Disney+. Сред тях ще е например „Рая и изгубеният дракон“, чиято премиера ще е на 5 март. Тя обаче ще е достъпна онлайн срещу допълнително заплащане. Така че посланието на корпорацията е ясно – тя ще развива дигиталния си канал, но все пак кино салоните остават важна част от плановете ѝ и не възнамерява да прави прекалено резки стъпки срещу тях в стила на своя конкурент Time Warner. Все още няма информация за планирани подобни действия и от другите холивудски гиганти, което означава, че не всичко е изгубено за доброто старо кино. Остава си въпросът: ще успеем ли скоро да се преборим с пандемията от COVID-19 и в каква степен ще са се променили нагласите на зрителите, когато това стане. За мнозина ходенето на кино с приятели или с любимия човек има своята магия и тя не може да бъде заменена напълно от дигиталните платформи. Затова и не е изключено при евентуален благоприятен развой в борбата с болестта, скоро салоните да видят дори по-големи опашки за билети, отколкото преди епидемията. Стига само да издържат финансово до тогава.

Изпращайте снимки и информация на [email protected] по всяко време на денонощието!

Най-четени новини

Календар - новини и събития

Виц на деня

Докато пеех вчера в стаята, някой счупи с камък прозореца, за да чува по-добре.

Харесай Дунавмост във Фейсбук